Idealny manager według Google

Która firma nie chciałaby mieć w swoich szeregach idealnego managera, który jak nikt inny będzie potrafił zmotywować ludzi do działania? Odpowiedź na to pytanie jest raczej oczywista. Co jednak czyni managera idealnym? To stanowi już większą zagwozdkę, którą od 10 lat rozpracowywało Google.

Project Oxygen, to nazwa badań prowadzonych przez internetowego giganta od przeszło dekady. Ich celem było dokładne sprawdzenie czym powinien cechować się najlepszy manager, tak aby Google mogło szkolić swoich pracowników według tych standardów.

Okazało się, że czas poświęcony na analizę tego zagadnienia nie poszedł na marne. Firma odnotowała zacznie mniejszą rotację pracowników oraz ich większą wydajność. Z badań jednoznacznie wynikło, iż bardziej wartościowy jest wysoki poziom umiejętności interpersonalnych niż wiedza fachowa.

Oto 10 cech dobrego managera według Google

Jest znakomitym coachem

Najlepsi z najlepszych potrafią przekuć porażkę w sukces. To samo dotyczy pojawiających się problemów. Zamiast rozwiązywać je od razu gdy się pojawią, potrafią wykorzystać je jako znakomitą lekcję. Pozwala to na zdobycie cennego doświadczenia przez cały zespół.

Nie jest gwiazdą pierwszego planu

Wielu managerów cierpi na brzydką przypadłość zbierania laurów za ciężką pracę innych ludzi. Dobry lider potrafi nie tylko zjednoczyć swój team, ale również pomóc mu gdy zachodzi taka potrzeba, zamiast tylko wydawać rozkazy. Taka wspólna praca nie tylko motywuje zespół, ale również pozwala na wymianę wielu cennych doświadczeń.

Stale wspiera rozwój kariery

Dobry manager potrafi nie tylko chwalić ale również krytykować. Wskazanie błędów jest niezwykle wartościowe dla pracownika, pod warunkiem że krytyka jest konstruktywna i merytoryczna. Dodatkowo, dobry manager pomaga swoim podwładnym w rozwoju celów zarówno zawodowych jak i osobistych, co znacznie wpływa na motywację.

Pozwala na swobodny rozwój

Stanie nad pracownikiem jak przysłowiowy kat nad dobrą duszą na pewno nie jest komfortową sytuacją – przynajmniej dla tego drugiego. Idealny manager daje swoim ludziom wolność w różnych aspektach: kreatywności, podejmowania decyzji, wdrażania pomysłów oraz…popełniania błędów na których mogą się uczyć.

Ma jasną strategię dla zespołu

Bycie najlepszym liderem wymaga określenia jasnych i wymiernych celów dla całego teamu oraz wiedzy jak te cele osiągnąć. Dodatkowo, dzięki dobrej komunikacji zespół „nie zboczy z torów” i cały czas będzie skupiony na realizacji danej strategii.

Troszczy się o sukces i dobre samopoczucie w atrakcyjnym środowisku pracy

W swoim innym projekcie Google okryło, że jednym z kluczowych czynników zwiększenia wydajności danego zespołu było stworzenie odpowiedniego środowiska pracy, które daje poczucie bezpieczeństwa psychicznego. Wówczas pracownicy są bardziej pewni siebie w podejmowaniu różnego rodzaju decyzji (nawet jeżeli okażą się błędne), ponieważ wiedzą że żaden z członków zespołu nie będzie go z tego powodu strofował, a zamiast tego udzieli cennej rady czy wskazówki.

Potrafi słuchać i stawia na komunikację

Im lepiej potrafisz słuchać innych ludzi, tym lepszym managerem jesteś. Umiejętność słuchania i empatia pozwalają na lepsze zrozumienie pracowników, a co za tym idzie – potrafią lepiej zgrać zespół. Dodatkowo chętnie dzielą się wiedzą i poradami, co również pozytywnie wpływa na relacje w zespole.

Posiada fachową wiedzę

Umiejętności interpersonalne są kluczowe w byciu dobrym managerem, jednak posiadanie bogatej wiedzy fachowej nie pozostaje bez znaczenia. Jest to niezwykle ważne w sytuacjach kryzysowych, które w wielu przypadkach zostają rozwiązane właśnie dzięki obszernej wiedzy.

Potrafi współpracować

Niektórzy z managerów traktują swoje zadanie jako nieustającą, niezdrową rywalizację. Często sprawiają, że ich zespół konkuruje z innym teamem, nawet jeżeli są z tej samej firmy! Dobrego lidera cechuje jednak umiejętność współpracy z innymi zespołami na rzecz ogólnego dobra i korzyści dla koncernu.

Potrafi podejmować decyzje

Po dokładnym przeanalizowaniu wszystkich aspektów danej sprawy, dobry manager potrafi podjąć odpowiednią, często bardzo trudną decyzję, nawet jeżeli nie zostanie ona zaakceptowana przez wszystkich członków zespołu.

10 lat badań Google tak naprawdę pokazało nam, że oprócz bycia fachowcem, dobry manager musi pozostać przede wszystkim człowiekiem.

Źródło: https://www.businessinsider.com/the-best-bosses-do-these-things-according-to-google-2019-6