Pozycjonowanie – największy mit internetu?

Słowo "pozycjonowanie" jednym z najczęściej używanych i terminów w szeroko postrzeganym marketingu internetowym . Jest to określenie szeregu działań, których celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google po wpisaniu danej frazy. Niestety, ogromna ilość osób posiadających strony internetowe nie zdaje sobie sprawy na czym tak naprawdę polega ten proces.

W wielu przypadkach cudowne obietnice dawane przez firmy pozycjonujące wprowadzają w błąd, bowiem często sugerują, że dana witryna dzięki "tajemniczym szybkim działaniom" zajmie wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google.

Ostatnio mieliśmy nawet do czynienia z przypadkiem firmy, która związała klienta umową na ponad rok i obciążała go kosztami za pozycję nawet w pierwszej setce wyników wyszukiwania, co jest wręcz absurdalne. Pokazuje to poniższa grafika, z której wynika iż tak naprawdę liczą się jedynie witryny pokazujące się na pierwszej stronie (w top 10) wyników wyszukiwania Google.

Wskaźnik CTR

Źródło : https://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/seo-analytics/comparison-of-google-clickthrough-rates-by-position/

Przeprowadziliśmy kiedyś nawet taki test, prosząc naszego zaprzyjaźnionego klienta na podpisanie umowy i przekazanie do "pozycjonowania" jednej z mniej znaczących stron. Po zakończeniu umowy zawartej na sześć miesięcy okazało się że nie tylko pozycja strony nie wzrosła, ale nawet znacznie spadła poniżej poziomu wyjściowego.

Czy więc pozycjonowanie jest zupełnie nieskutecznie?

Absolutnie nie. Jest ono efektywne pod warnikiem że prowadzone jest w sposób profesjonalny, przy użyciu narzędzi i rozwiązań akceptowanych przez Google. Jest to jednak proces długotrwały i wymaga dużej wiedzy i doświadczenia.

Nieustające zmiany

Rozważając tematykę pozycjonowania musimy zdać sobie sprawę z faktu, iż wraz z upływem czasu zmieniają się algorytmy Googla, według których dane strony znajdują się na odpowiednich miejscach w wynikach wyszukiwania. To co działało wiele lat temu, w większości nie ma żadnego odzwierciedlenia w dzisiejszych wynikach.

W przeszłości wystarczyło wykreować za pomocą robota dużą ilość linków przychodzących, aby uzyskać poprawę pozycji strony.Obecnie ten schemat nie tylko nie daje pozytywnych efektów, ale wręcz odwrotnie - może zaszkodzić naszej stronie internetowej i być sygnałem dla Google, że nasza witryna jest typowo spamerska.

Skutkuje to najczęściej, nie tylko brakiem poprawy pozycji, ale w skrajnych przypadkach może doprowadzić także do deindeksacji – całkowitego wykluczenia strony z wyników wyszukiwania Google.

Co tak naprawdę robią firmy zajmujące się pozycjonowaniem?

W swoim algorytmie rankującym strony Google uwzględnia ponad 200 różnych elementów. Oczywiście nie wszystkie mają jednakową wagę i znacznie.

Generalnie istnieją dwie grupy działań mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Pierwsza - tzw. on-page, dotyczy samej domeny, zawartych treści, prawidłowej budowy i optymalizacji strony. Druga - określana jako off-page obejmuje głównie (ale nie tylko) działania związane z wykreowaniem linków przychodzących ze stron o dobrej reputacji i powiązanych tematycznie.

Optymalizacja strony www on-page

Często można usłyszeć stwierdzenie „content is king”. Z tego też względu tak ważne jest umieszczanie wartościowych treści na stronie, co ma bezpośredni wpływ na optymalizację on-page i pozycję naszej strony. Przy optymalizacji on-page musimy zwrócić uwagę na:

  • słowa kluczowe w adresie URL
  • słowa kluczowe w tytule strony
  • słowa kluczowe w nagłówkach H1 i H2
  • słowa kluczowe w nazwie dodanych multimediów
  • obecność słów kluczowego w pierwszych 100 słowach wpisu
  • linkowanie wewnętrzne
  • odpowiednie opisy materiałów multimedialnych

Dodatkowym istotnym czynnikiem jest wiek domeny, jej historia i reputacja. Kolejnym niezwykle ważnym elementem jest czas ładowania strony oraz zachowanie odwiedzających - czas przebywania na stronie, ilość odwiedzonych podstron itp.

Najczęściej występujące błędy

W naszej praktyce widzieliśmy przykłady niedbalstwa ze strony firm tworzących nowe „budżetowe” strony internetowe, które mają świadomość, że klient odbierając stronę widzi tylko to co jest na zewnątrz – grafiki, tekst, kolorystykę. Niestety, zupełnie zaniedbują to co jest niewidoczne dla odbiorcy – istotne elementy związane z prawidłową optymalizacją o- page strony opisaną powyżej.

W naszej praktyce spotkaliśmy się nawet z takimi skrajnymi przypadkami, jak pozostawienie strony w wersji noindex oraz nofollow, które są informacjami dla Googla, aby dana strona nie była indeksowana, czyli nie pojawiała się w wynikach wyszukiwania Google. Zazwyczaj robi się to tylko i wyłącznie przy wersji roboczej strony internetowej. Klient dziwił się, że przez ponad pół roku nie miał żadnych wejść na stronę z wyników wyszukiwania Google.

Optymalizacja off-page

Jest to najtrudniejszy i najbardziej czasochłonny element prawidłowego pozycjonowania. Google ma bardzo rozwinięty mechanizm wychwytujący strony pozycjonowane w nienaturalny sposób, poprzez kupowanie linków czy sztuczne ich kreowanie za pomocą odpowiednich programów. Jak wspomniano, działania takie były skuteczne kilkanaście lat temu, jednak obecnie mogą zdecydowanie zaszkodzić, przyczyniając się nawet w skrajnych przypadkach do deindeksacji strony. Linki należy pozyskiwać w sposób naturalny, długofalowy i zróżnicowany (źródła, anchor text, follow/no-follow itp.). Najlepsze są te ze stron o dobrej reputacji i powiązanych tematycznie.

„Mam ładną stronę, ale jej pozycja spadła”

Przyjmijmy, że na nowej, przejrzystej i dostosowanej do urządzeń mobilnych stronie www została wykonana optymalizacja on i off page. Przez pewien okres czasu strona ta pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, jednak przez długi czas nie była aktualizowana – nie dodawaliśmy do niej nowych treści, zdjęć, artykułów czy newsów. Istnieje ryzyko że po pewnym czasie Google klasyfikuje daną witrynę jako przestarzałą, mało atrakcyjną i przesunie ją niżej w wynikach, na rzecz stron które nieustannie się rozwijają.

Inne wyniki wyszukiwania na różnych urządzeniach

Warto zauważyć również, że wyniki wyszukiwania tej samej frazy nie zawsze i nie na każdym urządzeniu będą takie same. Przykładowo, na naszym urządzeniu strona X będzie na 2 miejscu w wynikach wyszukiwania, natomiast na urządzeniu naszego kolegi, ta sama strona może znajdować się na 20 miejscu. Wynika to z faktu, iż zarówno na komputerze stacjonarnym, jak i urządzeniach mobilnych, mamy zazwyczaj podpięte nasze prywatne konto Google, które dopasowuje wyniki wyszukiwania do naszych indywidualnych preferencji i do historii odwiedzonych stron.

Mobile – first index

Generalnie, firmy często nie wdrażają najnowszych i bardzo istotnych rozwiązań związanych z optymalizacją strony pod kątem szybkości ładowania na urządzeniach mobilnych, co w obecnym algorytmie Google ma kluczowe znaczenie. Pamiętajmy że już ponad 50% wejść na strony www odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Google dąży do tego, aby indeks mobilny był indeksem dominującym. Z tego też względu tak ważne jest tworzenie stron responsywnych (Responsive Web Design), czyli dostosowanych do urządzeń mobilnych. Na czym to polega? Otóż w zależności od tego na jakim urządzeniu otwieramy daną witrynę, elementy na stronie zmieniają swoją rozdzielczość i układ, tak aby wyświetlały się poprawnie, a istotne teksty czy grafiki nie były ucięte.

Urządzenia mobilne i szybkość ładowania strony – AMP

Jeszcze bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest AMP, czyli Accelerated Mobile Pages. W skrócie jest to projekt Google, którego zadaniem jest upowszechnienie pewnych rozwiązań umożliwiających niemal natychmiastowe wczytywanie strony na urządzeniach mobilnych. Nie wchodząc w szczegóły techniczne należy stwierdzić że z pewności jest to jedno z rozwiązań, które warto, a nawet trzeba wprowadzić. Z naszych doświadczeń wynika, że takie strony mają stale rosnącą odwiedzalność.

Mikroformaty

Elementami które są bardzo czasochłonne, ale mogą poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania są mikroformaty. Tym mianem określamy dane strukturalne, które są ściśle powiązane ze stroną www oraz robotami Google. Roboty skanują oraz interpretują treści znajdujące się na stronie (teksty, obrazki). Dzięki mikroformatom jesteśmy w stanie bardziej precyzyjnie opisać elementy znajdujące się na naszej stronie, co staje się bardziej zrozumiałe dla robotów Google.

Lepsza pozycja dzięki płatnym reklamom

Osiągnięcie najwyższych wyników wyszukiwania nie zawsze jest możliwe (np. bardzo silna pozycja dużych, wysokobudżetowych portali tematycznych). W ostatnich latach obserwuje się także trend polegający na zmniejszeniu ilości kliknięć i wejść na strony nawet z top 10 (źródło: Search Engine Land). Często, nawet przy mniejszej konkurencji czas potrzebny na wzrost pozycji jest dosyć długi. Z tego powodu warto rozważyć dodatkowo wprowadzenie reklamy Google oraz Facebook Ads. Mają one tą niewątpliwą zaletę, że mogą być wprowadzone natychmiast oraz pozwalają na niezwykle precyzyjne kierowanie reklam i analizę ich efektywności.

Podsumowanie i wnioski

1. Nie istnieje żadna szybka i tania metoda pozycjonowania, która pozwoli nam na uzyskanie i trwałe utrzymanie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania przez lata. Pozycjonowanie o którym myśli większość ludzi, to działania które efektywne było kilkanaście lat temu.

2. Ze względu na nieustające zmiany, żadna poważna firma nie zagwarantuje najwyższej j pozycji w wynikach Google, m. in. ze względu na ciągłą zmianę algorytmu czy też większy rozwój stron konkurencji.

3. Pamiętajmy o tym, że pozycjonowanie to zadanie długoterminowe, które wymaga opracowania przemyślanej i indywidualnie dopasowanej strategii marketingowej.

4. Nawet prawidłowe zoptymalizowanie nowej strony nie gwarantuje natychmiastowego skoku w wynikach wyszukiwania, gdyż Google w swoim algorytmie rankuje dopiero te witryny, które mają odpowiednią historię. Efektów można spodziewać się dopiero po kilku-kilkunastu miesiącach.

5. W pierwszym okresie polecamy dodatkowo korzystanie z płatnych form reklamy – daje to nie tylko wzrost odwiedzalności, ale jest też znakomitym testem pokazującym, które frazy są dla nas najbardziej opłacalne, co pozwala na dalszą, jeszcze lepszą optymalizacją strony.

Jak widać, pozycjonowanie to szereg różnych, często czasochłonnych działań, które powinny być częścią profesjonalnej strategii marketingowej, dostosowanej do indywidualnych potrzeb danej firmy. Gdy następnym razem odbierzemy telefon lub automatycznie wygenerowanego maila z niepowtarzalną propozycją na wypozycjonowanie strony, zastanówmy się czy rzeczywiście jest to taka wspaniała oferta.

Najlepiej jednak gdy skorzystajmy z oferty renomowanej i specjalistycznej firmy, której pracownicy mają niezbędną wiedzę oraz doświadczenie w prowadzeniu projektów oraz kompleksowo zajmą się zaplanowaniem i stałym prowadzeniem wszystkich działań marketingowych firmy.

Powyższy artykuł tylko w ogólny, syntetyczny sposób omawia problematykę pozycjonowania. Zachęcamy do bezpośredniego kontrataku z nami. Odpowiemy na wszelkie pytania, wątpliwości i przygotujemy kompleksową propozycję umożliwiającą wdrożenie najbardziej efektywnych rozwiązań pozwalających na pozyskiwanie nowych klientów.