Trendy w marketingu internetowym w 2019 roku

Wraz z upływem czasu, zmianom ulega nasze otoczenie, ale również trendy panujące w marketingu internetowym. Z roku na rok obserwujemy coraz to nowsze technologie i tendencje, które mają zapewnić nam gromki sukces. Podstawowa zasada pozostaje jednak niezmienna – wraz z rozwojem technologii, rozwija się również biznes, a wraz z nimi – działania marketingowe.

Nie wszystko uległo jednak radykalnym zmianom. Działania takie jak tworzenie przejrzystych komunikatów o dużej mocy i zasięgu w celu przyciągnięcia jak największej liczby klientów, to nadal obowiązek niemal każdej branży.

Firmy korzystające z najnowocześniejszych rozwiązań oraz te podążające za nowymi trendami stają się światowymi liderami w swoich sektorach, zostawiając konkurencję daleko w tyle.

Jakie zmiany przyniesie nam rok 2019? Oto kilka przykładów:

Marketing 360

Słowo klucz: KOMPLEKSOWOŚĆ. Klienci stają się coraz bardziej wymagający i świadomi. Marketing 360 pozwala na skoordynowanie szeregu działań marketingowych, będących podstawą strategii stworzonej specjalnie na potrzeby danego klienta. Wspomniana na początku kompleksowość pozwala dotrzeć do większej liczby klientów za pośrednictwem różnego rodzaju kanałów i spersonalizowanych działań. Z tego względu, coraz większą popularnością cieszą się firmy oferujące tego typu usługi. Dzięki temu, klient otrzymuje gotowe rozwiązanie i nie musi przykładowo osobno zatrudniać programisty, grafika, copywritera czy specjalisty od social media.

Większe wykorzystanie sztucznej inteligencji

Jeszcze 50 lat temu, sztuczna inteligencja jaką znamy dziś, była wizją niczym z kasowego filmu science fiction. Obecnie technologia ta jest coraz powszechniej stosowana w różnego rodzaju branżach. W przypadku marketingu internetowego, AI (z ang. Artificial Intelligence) wykorzystywana jest do optymalizacji kampanii reklamowych oraz rekomendacji produktów. Oprócz tego, sztuczna inteligencja może usprawnić działania związane z szeroko pojętą obsługą klienta. Na tym temat AI się nie kończy. Potencjał tej technologii pozwala na dostarczenie odbiorcy spersonalizowanych reklam i treści, zawierających np. imię danego klienta. Jest to jeden z efektywniejszych sposobów na doprowadzenie do sfinalizowania danej „transakcji”.

Chatboty

Ludzie to istoty społeczne, co idealnie ukazuje nieustająca popularność serwisów społecznościowych. Nie każda firma może jednak pozwolić sobie na oddelegowanie pracownika do zajmowania się jedynie odpowiadaniem na wiadomości. W związku z tym coraz chętniej stosowanym rozwiązaniem są tzw. chatboty. Możliwości chatbotów są naprawdę imponujące. Dzięki odpowiedniej konfiguracji, mają zdolność odpowiadania na najczęściej zadawane przez klientów pytania, a nawet do witania gości wchodzących na nasza stronę internetową, co przekłada się na zwiększenie liczby rozpoczętych konwersacji. Co ciekawe, chatbot może być dostosowany do danej podstrony. Jeżeli klient jest np. na stronie kliniki i przegląda artykuł dotyczący chorób serca, chatbot może zaproponować mu przejrzenie specjalistów z zakresu kardiologii. Dodatkowo, takie rozwiązanie jest dla firm zwyczajnie tańsze, niż comiesięczne opłacanie pracownika.

Dalszy rozwój wideo

Wideo to niewątpliwie jeden z największych trendów w ostatnim czasie. Obecnie ludzie masowo korzystają z YouTube, Netflixa czy Facebook Live, dzięki czemu tendencja ta stale rośnie. Dotyczy to zwłaszcza urządzeń mobilnych. Warto dodać, że YouTube to – zaraz po Google – największa wyszukiwarka na świecie. Już dzisiaj szacuje się, że reklamodawcy wydadzą bagatela 20 mld dolarów na wideo mobilne w 2019 (w roku 2015 suma ta wynosiła „jedynie” 2 mld). Jednak jeszcze większym zainteresowaniem cieszy się wideo „na żywo”. Tego typu relacje przyciągają ogromną ilość widzów, ponieważ są autentyczne, o wiele tańsze w przygotowaniu oraz wzbudzają większe emocje, z tego względu że wszystko co obserwujemy dzieje się naprawdę w danym momencie.

AMP (Accelerated Mobile Pages) i PWA (Progressive Web Applications)

AMP czyli Accelerated Mobile Pages to nic innego jak tzw. przyspieszone strony mobilne. Obecnie, wyszukiwarki internetowe generują ogromy ruch, a większość z niego pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Im dłużej dana strona ładuje się na telefonie czy tablecie, tym większa szansa że osoba zrezygnuje z odwiedzenia witryny. Strony wykorzystujące AMP ładują się o wiele szybciej, co pozwala odbiorcom na sprawne dotarcie do najistotniejszych informacji.

Z kolei PWA, to tzw. aplikacje webowe, wykorzystujące JS, CSS oraz HTML. Można rzec, że jest to strona www działająca jak aplikacja mobilna, co ułatwia użytkownikom korzystanie z niej.

Aby stronę można było zaliczyć jako PWA, musi ona spełniać kilka bardzo ważnych kryteriów:

  • strona musi być dostosowana do urządzeń mobilnych (responsywna)
  • strona musi posiadać protokół HTTPS
  • musi posiadać możliwość dodania do ekranu startowego
  • musi otwierać się we wszystkich przeglądarkach
  • musi się sprawnie ładować
  • musi uruchamiać się w trybie offline

Automatyzacja marketingu oraz e-mail marketingu

Pojęcie email marketingu znane jest nam od dawna – zmieniają się jednak trendy. Obecnie jednym z ważniejszych celów marketingu jest personalizacja. Firmy coraz częściej wysyłają do subskrybentów maile z treścią dopasowaną do ich indywidualnych potrzeb bądź zainteresowań. Ten rodzaj komunikacji stanowi wspaniałą formę angażowania klientów oraz budowania z nimi długotrwałej relacji. Dodatkowo, powiększa bazę danych. Automatyzacja tego procesu eliminuje ewentualne błędy które mogliby popełnić pracownicy oraz oszczędza cenny czas.

Wyszukiwanie głosowe

Coraz popularniejsze staje się wyszukiwanie głosowe – zwłaszcza że prace nad rozpoznawaniem polskiego języka coraz prężniej się rozwijają. Wyszukiwanie głosowe wiąże się z wieloma zaletami: jest bezpieczniejsze w użyciu (zwłaszcza gdy pozostajemy w ruchu) i jest o wiele szybsze niż tradycyjne pisanie. Warto zwrócić na to uwagę przy tworzeniu treści na stronę oraz optymalizacji SEO. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe pomogą nam osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania wśród osób korzystających z możliwości wyszukiwania głosowego.

Rozszerzona oraz wirtualna rzeczywistość

Zastanów się jak innowacyjne będą Twoje działania marketingowe, jeżeli potencjalni klienci będą mogli przetestować Twój produkt przed zakupem i to bez żadnych zobowiązań? Wykorzystanie rozszerzonej/wirtualnej rzeczywistości może posłużyć jako swego rodzaju gwarancja, iż Twój produkt spełni wszelkie oczekiwania klientów. Warto również zauważyć, że zainteresowanie tą technologią stale rośnie. Jednym z przykładów najchętniej używanej aplikacji z zakresu rzeczywistości rozszerzonej jest ta proponowana przez firmę IKEA. Dzięki niej, klienci chcący kupić dany mebel mogą sprawdzić jak będzie on wyglądał np. w ich salonie czy sypialni.

Treści generowane przez użytkowników

Pokazanie w jaki sposób obecni klienci wykorzystują Twój produkt, jest jedną z efektywniejszych metod na przyciągnięcie nowych odbiorców. Dzięki treściom generowanym przez użytkowników, to tak naprawdę klienci szerzą na rynku świadomość Twojej marki. Jest to jeszcze bardziej wiarygodne, ponieważ są to odczucia realnych odbiorców, a nie zaplanowana i wyreżyserowana reklama. Co lepsze, tego typu działanie jest w pełni darmowe. To swego rodzaju „poczta pantoflowa”, za pomocą której wzrasta rozpoznawalność danego produktu i firmy.

Google Ads

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się reklamy płatne. Odpowiednio dobrana strategia i kampania reklamowa – mimo wydatków – znacznie zwiększa sprzedaż. Z tego też względu szacuje się, że w 2019 roku na tego typu działania wydamy jeszcze więcej niż w roku poprzednim.

Reklamy natywne

Ogromna ilość użytkowników Internetu korzysta z wtyczek blokujących reklamy, które w wielu przypadkach całkowicie zasłaniają interesującą nas treść. W ich miejsce coraz częściej wkraczają reklamy natywne, które stanowią integralną część całej strony. Co to oznacza w praktyce? Otóż reklamy te są naturalnie wkomponowane w treść, a ich stylistyka jest maksymalnie zbliżona do designu strony na której się znajdują. W przeciwieństwie do tradycyjnych reklam, nie są one tak inwazyjne i odbiegające od wyglądu strony. Głównym założeniem reklamy natywnej jest sprawienie, aby nie wyglądała ona jak…reklama! Zamiast tego, celowym zabiegiem jest „mylenie” jej z treścią na stronie.

Wydarzenia i eventy

Tego typu przedsięwzięcia mogą wydawać się nieistotne w marketingu, jednak kreowanie różnego rodzaju wydarzeń i eventów sprawia, że ludzie zainteresowani daną usługą/produktem mogą łączyć się, aby wspólnie spędzić czas. Jest to rzeczywiste, namacalne doświadczenie, które może być napędem do wdrożenia innych działań marketingowych. Różnego rodzaju festiwale czy mniejsze wydarzenia lokalne są okazją na dotarcie do nowych klientów i wejście z nimi w interakcję.

Przedstawione trendy pokazują jak prężnie rozwija się marketing internetowy i ile nowych możliwości nam daje. Mamy do dyspozycji przeróżne kanały, którymi możemy dotrzeć bezpośrednio do potencjalnych klientów, co znacznie przekłada się na zwiększenie zysków ze sprzedaży. Pamiętajmy o tym, aby na bieżąco śledzić zmiany zachodzące w tej branży, bowiem dzięki temu będziemy mogli wdrażać nowe, efektywne rozwiązania.

Źródło: https://www.cardinaldigitalmarketing.com/blog/digital-marketing-trends-and-innovative-tactics-for-2019/